Címkék

2009december (17) 2009husvét (8) 2009szentistván (9) 2010december (14) 2010húsvét (16) agyament (2) ajánló (2) ami kimaradt (6) ami még nem (10) bakácstibor (1) baloganikó (3) balog andrea (1) barát tóth lívia (1) bazilika (1) béke (1) belgrád (1) bencés (2) bibliai (1) budapest (1) cölibátus (1) család (1) dialógus (4) egeresi (1) egyház (2) élet (4) élet halál (4) elmélkedés (2) érsek (1) eu (2) európa (1) európaiság (3) evangélikus (5) fehérmárta (3) fehér márta (1) feltámadás (2) fercsik rita (1) ferences (2) gasztró (2) gazdaságiválság (2) gazdasági válság (2) gondolat olvashow (1) gyermek születik (14) halál (6) halbrohr (1) harrachpéter (1) hicsikdóra (2) hicsik dóra (1) hivatás (2) hocevar stanislav (1) horvát (1) horváthárpád (1) husvet (3) idézet (6) idézőjel (1) impresszum (1) interjú (5) irányítószám (2) irodalom (1) izajás (1) jezsuita (1) jézus (1) jön (1) karácsony (3) katolikus (15) katolikusegyház (3) kereszténység (1) kern ágnes (2) kettősállampolgárság (1) kisebbség (1) könyvespolc (15) korommari (3) korzenszky (1) kosztolányi (1) kovács csaba (1) kovács elvira (1) közélet (1) közép (1) kultúra (2) l@c (1) liturgia (2) lőrinc timea (1) luther (1) magyar (2) magyarság (2) médiatudor (1) mengyánszofia (4) mengyán szofia (1) menóra (1) mentő (1) mnt (1) mórcz árpád (1) multikultúra (1) művészet (1) nacionalizmus (7) nagycsütörtök (1) nagypéntek (1) nagyszombat (1) negyelalászlómárk (12) negyela lászló márk (1) nyelvek (1) oktatás (1) opus dei (1) orbánviktor (1) orbán viktor (1) osb (1) pákozdi istván (1) palatinus istván (1) papágota (4) pápák (1) papnevelde (1) papok és politikusok (6) papp áprád (1) papság (3) paskó csaba (1) pasztoráció (1) pécs (1) pócsik ilona (1) politika (6) politikum (1) pr (1) protestáns (5) pszichológus (4) rabbi (1) református (1) regula (1) reverenda (1) schőner alfréd (1) semjén zsolt (2) surjánlászló (1) szabadka (5) szegénység (12) szent (1) szentbenedek (1) szentferenc (4) szentistván (1) szent háromnap (1) szerdahelyi csongor (1) szerzetesség (4) szobor (1) szociális tanítás (1) szokások (1) szombathely (1) szuletesek (1) teológia (10) tolerancia (7) toleranciatábor (1) tóthtivadar (1) ungvári (1) vajdaság (2) vajdasági (1) vallás (1) vatikán (1) vég (1) vezer (1) vezér (1) x (2) xvi benedek (1) zarándoklat (1) zsidó (5) zsinagóga (1) zsinagóga.com (4) Címkefelhő

Az ember, aki egyszer egy koldus helyére ült

2009.12.18. 21:45 tuum

 Írta: Negyela László Márk

  A XII. és XIII. században kivételes mértékben megnövekedett a szegénység vallásos értékelése. Eretnek mozgalmak, mint a humiliati, a valdensek, a katharok, a beginák és beghardok, a szegénységben a Jézus és az apostolok hirdette eszmények megvalósításának első számú és leghatékonyabb eszközét látták. E mozgalmak mederbe terelésére ismerte el a pápa a XIII. század elején a két kolduló szerzetesrendet, a dominikánusokat és a ferenceseket. Mint látni fogjuk azonban, a szegénység misztikája a ferenceseknél olyan válságot eredményezett, amely a rend létét fenyegette. Hiszen maga az alapító dicsőítette az abszolút szegénységet, amely Madonna Povertává lett a számára.

Ferenc 1182-ben egy gazdag kereskedő fia-ként született Assisiben. 1205-ben zarándokolt először Rómába, és egy szép napon letelepedett egy koldus helyére a Szent Péter-bazilika előtt. Egy másik alkalommal megcsókolt egy leprást. Miután visszatért Assisibe, két esztendeig remeteként élt egy templom mellett. Ferenc 1209-ben értette meg igazi hivatását, amikor Máté evangéliumának híres szakaszát hallgatta: „Betegeket gyógyítsatok, poklosokat tisztítsatok (…) Ne szerezzetek aranyat, se ezüstöt…” Ettől kezdve betű szerint betartja ezeket a szavakat, amelyeket Jézus intézett az apostolokhoz. Néhány tanítvány csatlakozik hozzá, Ferenc pedig megszerkeszt egy elég rövid és sommás Regulát. 1210-ben újból Rómába megy, hogy engedélyt szerezzen III. Ince pápától. A pápa beleegyezik, azzal a feltétellel, hogy Ferenc egy kisebb (minor) rend vezetője lesz (innen ered a ferenceseknek adott minorita elnevezés). A szerzetesek Itáliaszerte szétszé-lednek és prédikálnak, évente egyszer, Pünkösdkor gyűlnek össze mindannyian. 1217-ben Ferenc Firenzében megismerkedik Ugolino bí-borossal, aki apostolkodásának nagy tisztelője. A rá következő évben a Poverello Domonkossal is találkozik, aki azt javasolja, hogy egyesítsék a két rendet. Ferenc azonban elutasítja.

Az 1219-es összejövetelen Ugolino egyes műveltebb szerzetesek javaslatát követve a Re-gula módosítását kéri, sikertelenül. Mindeköz-ben a ferences térítők már külföldre is kezdenek eljutni. Ferenc tizenegy testvérrel a Szentföldre hajózik, és elszántan arra, hogy a szultán előtt prédikál, látogatást tesz a muszlikok táborában, ahol barátságosan fogadják. Kevéssel ezután hírt kap arról, hogy a két általa kinevezett káplán megváltoztatta a Regulát és kiváltságokat kapott a pápától, s ekkor tüstént visszatér Itáliába. Megtudja, hogy egyes testvéreket Franciaországban, Németországban és Magyarországon eretnekséggel vádoltak; emiatt dönt úgy, hogy elfogadja a pápa hivatalos támogatását. Ettől fogva a szerzete-sek szabad közössége szabályos renddé válik, kánonjogi fennhatóság alatt. 1223-ban III. Honorius új regulát hagy jóvá, Ferenc pedig lemond a rend irányításáról. A következő évben visszavonul Veronába. Ebben a remeteségben kapja meg a stigmákat. Nagybetegen, majdnem vakon, mégis sikerül megírnia a Naphimnuszt, a testvéreknek szóló intelmeket és Testamentumát.

Ferenc ebben a megrendítő szövegben próbálja utoljára megvédeni rendje igazi hivatását. Szeretettel emlegeti a kétkezi munkát, és azt kéria  testvérektől, „ha munkánként nem adnák meg a bért, járuljanak ;»az Úr asztalához«, vagyis ajtóról ajtóra járva kéregessünk alamizsnát”. Arra inti a testvéreket, hogy „templomokat, szegényes hajlékokat és minden épületet, amelyet számunkra emelnek, csak abban az esetben fogadjanak el, ha azok illenek a szent szegénységhez, melyet a regulában megígértünk. És mindig csak mint jövevények és zarándokok lakjunk bennük. Az engedelmesség nevében szigorúan megtiltom minden testvéremnek, hogy akár személyesen, akár mások közvetítésével kiváltságlevelet merészeljenek kérni a római kúriától templom vagy valamilyen hely részére, prédikáció ürügyén vagy éppen testi üldöztetés esetén…”

Ferenc 1226-ban halt meg, s alig két év múlva kanonizálta az a IX. Gergely pápa, aki előzőleg Ugolino bíborosként Ferenc barátja volt.

Szólj hozzá!

Címkék: szegénység teológia gazdaságiválság negyelalászlómárk 2009december szentferenc

A bejegyzés trackback címe:

https://nickodemus.blog.hu/api/trackback/id/tr411607859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása