Címkék

2009december (17) 2009husvét (8) 2009szentistván (9) 2010december (14) 2010húsvét (16) agyament (2) ajánló (2) ami kimaradt (6) ami még nem (10) bakácstibor (1) baloganikó (3) balog andrea (1) barát tóth lívia (1) bazilika (1) béke (1) belgrád (1) bencés (2) bibliai (1) budapest (1) cölibátus (1) család (1) dialógus (4) egeresi (1) egyház (2) élet (4) élet halál (4) elmélkedés (2) érsek (1) eu (2) európa (1) európaiság (3) evangélikus (5) fehérmárta (3) fehér márta (1) feltámadás (2) fercsik rita (1) ferences (2) gasztró (2) gazdaságiválság (2) gazdasági válság (2) gondolat olvashow (1) gyermek születik (14) halál (6) halbrohr (1) harrachpéter (1) hicsikdóra (2) hicsik dóra (1) hivatás (2) hocevar stanislav (1) horvát (1) horváthárpád (1) husvet (3) idézet (6) idézőjel (1) impresszum (1) interjú (5) irányítószám (2) irodalom (1) izajás (1) jezsuita (1) jézus (1) jön (1) karácsony (3) katolikus (15) katolikusegyház (3) kereszténység (1) kern ágnes (2) kettősállampolgárság (1) kisebbség (1) könyvespolc (15) korommari (3) korzenszky (1) kosztolányi (1) kovács csaba (1) kovács elvira (1) közélet (1) közép (1) kultúra (2) l@c (1) liturgia (2) lőrinc timea (1) luther (1) magyar (2) magyarság (2) médiatudor (1) mengyánszofia (4) mengyán szofia (1) menóra (1) mentő (1) mnt (1) mórcz árpád (1) multikultúra (1) művészet (1) nacionalizmus (7) nagycsütörtök (1) nagypéntek (1) nagyszombat (1) negyelalászlómárk (12) negyela lászló márk (1) nyelvek (1) oktatás (1) opus dei (1) orbánviktor (1) orbán viktor (1) osb (1) pákozdi istván (1) palatinus istván (1) papágota (4) pápák (1) papnevelde (1) papok és politikusok (6) papp áprád (1) papság (3) paskó csaba (1) pasztoráció (1) pécs (1) pócsik ilona (1) politika (6) politikum (1) pr (1) protestáns (5) pszichológus (4) rabbi (1) református (1) regula (1) reverenda (1) schőner alfréd (1) semjén zsolt (2) surjánlászló (1) szabadka (5) szegénység (12) szent (1) szentbenedek (1) szentferenc (4) szentistván (1) szent háromnap (1) szerdahelyi csongor (1) szerzetesség (4) szobor (1) szociális tanítás (1) szokások (1) szombathely (1) szuletesek (1) teológia (10) tolerancia (7) toleranciatábor (1) tóthtivadar (1) ungvári (1) vajdaság (2) vajdasági (1) vallás (1) vatikán (1) vég (1) vezer (1) vezér (1) x (2) xvi benedek (1) zarándoklat (1) zsidó (5) zsinagóga (1) zsinagóga.com (4) Címkefelhő

A halál diadala

2009.12.07. 18:40 tuum

 Míg a szent örömmel várta a halált, ugyanez nem mondható el a bűnösök nagy tömegéről. Őket arra kellett biztatni, hogy fogadják megbékélve az életből való távozás pillanatát, de még inkább e pillanat fenyegető közelségére kellett emlékeztetni őket, hogy még időben meg tudják bánni bűneiket. Ezért a szent helyeken található képek és prédikációk egyaránt azt a célt szolgálták, hogy figyelmeztessék a híveket a halál közelségére és elkerülhetetlenségére, s a pokolbeli gyötrelmek szörnyűségeire.

Ez a téma népszerűbb volt a középkorban (de a későbbi korokban is). Nem véletlenül, hiszen azokban az időkben az élet sokkal rövidebb volt a mainál: a szűnni nem akaró háborús helyzetekben az emberekkel könnyen végzett egy-egy járvány vagy éhínség. A halál pedig elkerülhetetlenül mindenhol jelenvalónak látszott. Sokkal inkább, mint ma, amikor igyekszünk elfelejtkezni róla, a temetőkbe száműzni, megnevezése helyett körülírni, vagy egyszerűen leredukálni.
Az irodalomban a halál diadalának motívuma a XII. században jelenik meg, Hélinand de Froidmont Vers de la mort-jával, s ezt folytatja különféle változatokban az „ubi sunt” költői toposza is (hol vannak a valaha volt szép nők, az egykori ragyogó városok, minden elenyész). A középkorban a halál fájdalmas, de otthonos dolognak tűnt, egyfajta állandó – s olykor szinte bohócszerepet játszó – szereplőnek az élet színpadán.
Számos középkori freskóciklus – például a pisai Camposantóban – a „halál diadalmenetét” állítja szemünk elé. Rómában, a győztes vezérek daiadalmenetében a díszszekéren mindig ott állt a győztes mellett a rabszolga is, aki örökké azt ismételgette neki: „emlékezz rá, hogy ember vagy”, egyfajta „momento mori”-ként. Ennek alapján keletkezett a „diadalmenetek” (trionfi) irodalmi műfaja (például Petrarcánál), amelyek között mindig ott van „a halál diadala” is, a halálé, mely győzedelmeskedik minden emberi hiúság, az idő és hírnév fölött.
A halál diadala szorosan kötődik az utolsó ítélet képéhez, amely a hívek figyelmeztetésének másik formája, s számos színházi játék és karneváli jelenetes kocsi témájául szolgált (például Vasarinál).
 Más illusztrált történetek három lovagot állítanak elénk, akik az erdőben három csontvázzal találkoznak, s ezek mintegy tükör által tárják eléjük a valamennyiünre váró közeli jövőt ( a gyakori felirat szerint „voltunk, ami vagytok – lesztek, ami vagyunk”). Vagy bomló holttestre lelnek, s egy szerzetes figyelmezteti őket a reájuk váró sorsra. Ezt a témát sok freskó dolgozza fel, így a vezzolanói Szűz Mária apátságban a Három élő és három halott találkozása (XIV. század), a cremonai San Luca sekrestyéjében a Három élő és három halott párbeszéde, vagy a clusonei Oratorio dei Disciplini (XV. század) részben megcsonkult külső falfestménye, amelyen a halál diadalának témája összefonódik a haláltáncéval.
A modern korban – talán pont az első anatómiai tantermek megjelenésével párhuzamosan – a diadalmenet karneváli képét a bűnbánati irodalom váltja fel a haláltusa egyes mozzanatainak részletes és hátborzongató leírásával. Ilyen például Sebastiano Pauli szövege is. 
A modern irodalomban is számtalan változatát találjuk a halál diadalának: elég Baudelaire-t, vagy DeLillót idéznünk.
A halál bemutatásának másik, tudós körökben és népi közegben egyaránt gyakori formája volt a haláltánc, amely a szent helyeken és a temetőkben zajlott. A neolatin nyelvekben bevett „macabro” elnevezésének etimológiája vitatott
 –talán arabból vagy héberből származik, talán egy Macabré hangzású személynévből–, s magát a rítust minden bizonnyal a XIV. századi nagy pestisjárványok okozta rettenet hívta életre, nem a félelem fokozására, hanem éppen a félelem eloszlatására, és a végső percbe vetett bizalom megerősítésére. A tánc pápákat, császárokat, szerzeteseket vagy szép fiatal  lányokat vonultat fel, akik a csontvázakkal összefogózódva táncot lejtenek az élet mulandóságát s a gazdagság, kor és hatalom minden különbségének kiegyenlítődését szemléltetve. Egyik legkorábbi, 1424-ből származó képi ábrázolása csupán metszetreprodukciókon maradt ránk a párizsi Église des Innocets-ből.
A reneszánsz idején kis formátumú könyvek népszerűsítették fametszetek sorozatán keresztül a haláltáncot. A leghíresebbek Hans Holbeintől származnak, s mind a mai napig újra kiadják őket. Ezeken a mindennapi élet vagy a bibliai elbeszélések jelenetein egy-egy csontváz áll a főszereplők mellett, jelezve, hogy a halál mindig lesben áll, s elválaszthatatlan társa az emberi életnek.
A XVII. században a „camera obscura” új technikájával vetített első képek közül igen sok csontvázat ábrázolt, s a haláltánc talán legutolsó – és egyik leghíresebb– példájával Ingmar Bergman A hetedik pecsét c. filmjében találkozunk. 

Szólj hozzá!

Címkék: halál művészet husvet 2009husvét

A bejegyzés trackback címe:

https://nickodemus.blog.hu/api/trackback/id/tr851581114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása