Címkék

2009december (17) 2009husvét (8) 2009szentistván (9) 2010december (14) 2010húsvét (16) agyament (2) ajánló (2) ami kimaradt (6) ami még nem (10) bakácstibor (1) baloganikó (3) balog andrea (1) barát tóth lívia (1) bazilika (1) béke (1) belgrád (1) bencés (2) bibliai (1) budapest (1) cölibátus (1) család (1) dialógus (4) egeresi (1) egyház (2) élet (4) élet halál (4) elmélkedés (2) érsek (1) eu (2) európa (1) európaiság (3) evangélikus (5) fehérmárta (3) fehér márta (1) feltámadás (2) fercsik rita (1) ferences (2) gasztró (2) gazdaságiválság (2) gazdasági válság (2) gondolat olvashow (1) gyermek születik (14) halál (6) halbrohr (1) harrachpéter (1) hicsikdóra (2) hicsik dóra (1) hivatás (2) hocevar stanislav (1) horvát (1) horváthárpád (1) husvet (3) idézet (6) idézőjel (1) impresszum (1) interjú (5) irányítószám (2) irodalom (1) izajás (1) jezsuita (1) jézus (1) jön (1) karácsony (3) katolikus (15) katolikusegyház (3) kereszténység (1) kern ágnes (2) kettősállampolgárság (1) kisebbség (1) könyvespolc (15) korommari (3) korzenszky (1) kosztolányi (1) kovács csaba (1) kovács elvira (1) közélet (1) közép (1) kultúra (2) l@c (1) liturgia (2) lőrinc timea (1) luther (1) magyar (2) magyarság (2) médiatudor (1) mengyánszofia (4) mengyán szofia (1) menóra (1) mentő (1) mnt (1) mórcz árpád (1) multikultúra (1) művészet (1) nacionalizmus (7) nagycsütörtök (1) nagypéntek (1) nagyszombat (1) negyelalászlómárk (12) negyela lászló márk (1) nyelvek (1) oktatás (1) opus dei (1) orbánviktor (1) orbán viktor (1) osb (1) pákozdi istván (1) palatinus istván (1) papágota (4) pápák (1) papnevelde (1) papok és politikusok (6) papp áprád (1) papság (3) paskó csaba (1) pasztoráció (1) pécs (1) pócsik ilona (1) politika (6) politikum (1) pr (1) protestáns (5) pszichológus (4) rabbi (1) református (1) regula (1) reverenda (1) schőner alfréd (1) semjén zsolt (2) surjánlászló (1) szabadka (5) szegénység (12) szent (1) szentbenedek (1) szentferenc (4) szentistván (1) szent háromnap (1) szerdahelyi csongor (1) szerzetesség (4) szobor (1) szociális tanítás (1) szokások (1) szombathely (1) szuletesek (1) teológia (10) tolerancia (7) toleranciatábor (1) tóthtivadar (1) ungvári (1) vajdaság (2) vajdasági (1) vallás (1) vatikán (1) vég (1) vezer (1) vezér (1) x (2) xvi benedek (1) zarándoklat (1) zsidó (5) zsinagóga (1) zsinagóga.com (4) Címkefelhő

A katolikus egyház szociális arca/tanítása

2009.12.22. 14:06 tuum

 A katolikus egyház szociális tanítása nem más, mint a tanító Egyház válasza a szociális kérdésre. 

Az egyház társadalmi tanításanak alapja az evangélium, témaköreit (tőke-munka, munkaadók-munkavállalók mindig új elemeket fölvető kapcsolata) az evangelizáció szempontjai szerint dolgozza föl. A katolikus egyházat az ipari társadalom kibontakozásának első tapasztatai késztették arra, hogy fokozottabban emelje föl szavát az ember védelmében, hirdetve nemcsak az anyagi javak Istentől való, egyetemes rendeltetését, a szolidaritásra épülő, elnyomás nélküli társadalmi rendet, hanem a lelki és vallási értékek szükségességét is, mind a társadalmi, mind a személyre vonatkozó igazságosság megvalósulásában.
Az egyház a harmadik évezred küszöbén is „az emberi személy transzendenciájának jele és őrzője” marad; de az ő dolga az is, hogy az evangélium szociális üzenete ne maradjon csupán elmélet, hanem a cselekvés alapjává és motivációjává legyen. Ez az üzenet ösztönözte az első keresztényeket, akik elosztották javaikat a szegények között, örök példaként arra, hogy a szociális problémák megoldásának nélkülözhetetlen útja a szolidaritás. A kolostorok lakói a századok folyamán szintén az evangéliumtól vezérelve mű-velték a földet, alapítottak kórházakat és menhelyeket a szegényeknek; s kongregációk és társulatok kötelezték el magukat a szükséget szenvedők és a társadalom peremére szorultak megsegítésére, hogy Krisztus szava („amit egynek a legkisebbek közül cselekedtetek, azt nekem tettétek” Mt 25,40) életük konkrét elkötelezettségében valósuljon meg.
Ma inkább, mint valaha, az Egyház tudatában van annak, hogy szociális üzenete sokkal inkább a tettek tanúsága által válik hitelessé, mintsem szerkezeti egysége és belső logikája miatt. Ez a meggyőződés is vezeti akkor, amikor a szegények mellé áll, ami persze nem kizárólagos, s nem diszkr-minálja a többi társadalmi csoportot. Közismert, hogy különösen a modern társadalomban a szegénységnek számos változata létezik: az anyagi mellett van kulturális, lelki és vallási szegénység is, s ezek megoldása sokszor mindennél fontosabb, mert ezekre vezethetők vissza az anyagi problémák. 
Az emberrel, s mindenekelőtt a szegényekkel való törődés alapja maga Krisztus, akit a szükséget szenvedőben föl kell ismerni. Ha ez megtörténik, a szükséget szenvedő, aki létfenntartásához kér támogatást, nem kellemet-lenkedő, felesleges nyűg az egyén és a társadalom számára, hanem alkalom a jócselekedetre, s egy nagyobb és értékesebb gazdagság lehetősége. Egyedül ez a fölismerés nyújt bátorságot vállalni a kockázatot és a szemlélet megváltoztatását, ami minden őszinte törekvés kísérője. Nem arról van szó, hogy leromboljuk a társadalmi rend jól bevált intézményeit, hanem arról, hogy a társadalmi rend megfeleljen a közjó követelményének, amely az egész emberi családot magában foglalja. 
Az Egyháznak nem feladata, hogy a szociális problémák megoldására modelleket kínáljon. Valódi és tényleg hatékony modellek csak a különböző történelmi helyzetekben születhetnek felelős személyek erőfeszítése nyomán, akik a konkrét problémákkal, azok egymással összefüggő társadalmi, gazdasági, politikai és kulturális vonatkozásaival szem-bekerülnek. Ehhez a törekvéshez az Egyház nélkülözhetetlen eszmei irányvonalként örök erkölcsi normákon alapuló szociális tanítását ajánlja föl, amely elismeri a gazdaság szempontjait, a piac és a vállalkozás hasz-nosságát, ugyanakkor vallja, hogy ezeknek a közjóra kell irányulniuk. Az emberi személy teljes kibontakoztatása a munkában nem mond ellent a nagyobb termelékenységnek és hatékonyságnak, hanem inkább ösztönzi azt, mégha ez a fennálló hatalmi viszonyokat meg is gyengítheti. A vállalkozás nem csupán „tőketársulás”, hanem egyben „személyek társulása” is. 
 A tágabb értelemben vett egyház társadalmi tanítása a kereszténységgel együtt született, szoros értelemben azonban csak a XVIII.-XIX. században kezdett kibontakozni XV. Benedek, XIII. Kelemen, XIV. Kelemen, 
VI. Piusz, VII. Piusz, XII. Leó, VIII. Piusz, XVI. Gergely és IX. Piusz pápák alatt. Ez a kor a polgárosodás, az ipari társadalom kialakulása, a liberalizmus, a forradalmak és a nemzeti ébredés és államalakulások időszaka. A politikai és ideológiai vallás- és egyházellenességre a katolikus egyház saját belső egységének erősítésével, és a modern kor célkitűzéseinek elutasításával válaszolt. Ugyanakkor az egyháznak meg kellett tapasztalnia az átalakulás nehézségeit: a munkáskérdést, a kizsákmányolást, a társadalmi rend felbillentését. Válaszul világszerte segélyakciók sokasága indul az elesettek fölkarolására (pl. a francia eredetű Szent Vince Egyesületek), s a társadalmi helyzetükben elbizonytalanodott iparosok támogatására (Kolping művek). Megszülettek a társadalmi reform katolikusok elméletei (Franz von Baader, Adam Müller, Joseph-Benjamin Buchez, Henri Lacordaire, Félicité de Lamennais stb.), melyek vagy a múltat akarták visszahozni, vagy utópisztikus jövőt képzeltek el. A rászorulók segítését sokan érzik kötelességüknek. Ez a „szociális katolicizmus” időszaka, a problémák fölismerésének, az emberekért való felelősségvállalásnak a kora, amelyben egyre sürgetőbben hangoztatták, hogy a szociális igazságosság egy-egy országon belüli előharcosain túl, Rómának is meg kell szólalnia.
XIII. Leó 1891-ben már nem csupán szociális problémákkal s azok megoldásával foglalkozik, hanem társadalmi tanítást ad. Időnként szemére vetik, hogy megkésett vele, s bírálói arra hivatkoznak, hogy a szocialista mozgalom hamarább reagált az ipari társadalomra. Valóban a kapitalizmus ellentmondásai táptalajt kínáltak mind a tökéletes társadalmi ideológiáinak, mind annak a követelésnek, hogy a fennálló rendszert erőszakkal s alapjaiban fel kell számolni. Ennek a receptnek életképessége és értéke azóta nyilvánvalóvá vált. XIII. Leó nem pusztán elméleti úton keresett megoldást, hanem a természetjogot és az addigi szociálpolitikai törekvéseket figyelembevéve, s nem harci ideológiát fogalmazott, hanem mindenkihez szóló társadalmi-erkölcsi tanítást a munkások és más hátrányos helyzetűek életkörülményeinek javítására és a társadalmi egyenlőség biztosítására. Az egyház társadalmi tanítása törénetének második szakaszát XIII. Leó Rerum novarum enciklikájától XII. Piusz pápa haláláig szokás számítani. Ezeket az éveket a technikai forradalom, a társadalomtudományok gyors előretörése, a világ egységesülése, a televízió beköszöntése jellemzi. Az egyház társadalmi tanításat XI. Piusz Quadragesimo anno-ja és XII. Piusz nagyszámú beszéde adja. Ezen kívül számos enciklika foglalkozik a századforduló liberális egyházüldözésével világszerte, ítéli el a szovjet, a mexikói, és a spanyolországi terrort, tiltakozik a fasizmus és a náci ideológía ellen, illetve a II. világháború utáni kelet- és középeurópai kommunizmus ellen, melyeket azonban inkább politikai, semmint társadalmi-elméleti tartalmuk miatt sorolják az egyház társadalmi tanításanak dokumentumai közé. 
A XIII. Leó nevével fémjelzett szakaszban az egyház társadalmi tanítása a természetjogra (világnézettől független objektív létadottságra) is hivatkozó normarendszer; mely a kiindulásnak tekintett örök emberi adottságok miatt megváltoztathatatlan, s a történelmi-társadalmi adottságokkal szemben kevésbé érzékeny.
A II. Vatikáni Zsinat után új látásmód szerint bontakozott ki az egyház társadalmi tanítása. A változás magja: a világgal megkezdett párbeszéd, a világ autonómiájának elfogadása. Ez magával hozta az egyház társadalmi tanítása logikájának, stílusának, súlypontjainak megváltozását: a filozófiai alapok mellett megnőtt a gyakorlati tények és az azokat valóságukban és összefüggéseikben föltáró társadalomtudományok, főleg a szociológia és a közgazdaságtudomány szerepe. A katolikus egyház a világ, a nemzetek közössége általánosan elismert erkölcsi tekintélyévé vált. Általános lett a meggyőződés, hogy a természetjog az emberi létnek s együttélésnek általános kereteit fogalmazza meg, a konkrét megvalósulás terén alternatívákat hagy, melyek között az Evangélium igazít el.
Az egyház társadalmi tanításának része a zsinat, a püspöki szinódus, a Hittani Kongregáció, s egy világrész vagy ország püspökeinek egy-egy jeles állásfoglalása is. Sőt minden keresztény hívő fölszólítást kap az egyház társadalmi tanításanak ápolására.

Szólj hozzá!

Címkék: egyház szegénység gazdaságiválság 2009december szociális tanítás pápák

A bejegyzés trackback címe:

https://nickodemus.blog.hu/api/trackback/id/tr241615853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása