Címkék

2009december (17) 2009husvét (8) 2009szentistván (9) 2010december (14) 2010húsvét (16) agyament (2) ajánló (2) ami kimaradt (6) ami még nem (10) bakácstibor (1) baloganikó (3) balog andrea (1) barát tóth lívia (1) bazilika (1) béke (1) belgrád (1) bencés (2) bibliai (1) budapest (1) cölibátus (1) család (1) dialógus (4) egeresi (1) egyház (2) élet (4) élet halál (4) elmélkedés (2) érsek (1) eu (2) európa (1) európaiság (3) evangélikus (5) fehérmárta (3) fehér márta (1) feltámadás (2) fercsik rita (1) ferences (2) gasztró (2) gazdaságiválság (2) gazdasági válság (2) gondolat olvashow (1) gyermek születik (14) halál (6) halbrohr (1) harrachpéter (1) hicsikdóra (2) hicsik dóra (1) hivatás (2) hocevar stanislav (1) horvát (1) horváthárpád (1) husvet (3) idézet (6) idézőjel (1) impresszum (1) interjú (5) irányítószám (2) irodalom (1) izajás (1) jezsuita (1) jézus (1) jön (1) karácsony (3) katolikus (15) katolikusegyház (3) kereszténység (1) kern ágnes (2) kettősállampolgárság (1) kisebbség (1) könyvespolc (15) korommari (3) korzenszky (1) kosztolányi (1) kovács csaba (1) kovács elvira (1) közélet (1) közép (1) kultúra (2) l@c (1) liturgia (2) lőrinc timea (1) luther (1) magyar (2) magyarság (2) médiatudor (1) mengyánszofia (4) mengyán szofia (1) menóra (1) mentő (1) mnt (1) mórcz árpád (1) multikultúra (1) művészet (1) nacionalizmus (7) nagycsütörtök (1) nagypéntek (1) nagyszombat (1) negyelalászlómárk (12) negyela lászló márk (1) nyelvek (1) oktatás (1) opus dei (1) orbánviktor (1) orbán viktor (1) osb (1) pákozdi istván (1) palatinus istván (1) papágota (4) pápák (1) papnevelde (1) papok és politikusok (6) papp áprád (1) papság (3) paskó csaba (1) pasztoráció (1) pécs (1) pócsik ilona (1) politika (6) politikum (1) pr (1) protestáns (5) pszichológus (4) rabbi (1) református (1) regula (1) reverenda (1) schőner alfréd (1) semjén zsolt (2) surjánlászló (1) szabadka (5) szegénység (12) szent (1) szentbenedek (1) szentferenc (4) szentistván (1) szent háromnap (1) szerdahelyi csongor (1) szerzetesség (4) szobor (1) szociális tanítás (1) szokások (1) szombathely (1) szuletesek (1) teológia (10) tolerancia (7) toleranciatábor (1) tóthtivadar (1) ungvári (1) vajdaság (2) vajdasági (1) vallás (1) vatikán (1) vég (1) vezer (1) vezér (1) x (2) xvi benedek (1) zarándoklat (1) zsidó (5) zsinagóga (1) zsinagóga.com (4) Címkefelhő

Médiatudor

2011.02.21. 14:59 tuum

 Ha a tömegkommunikációs eszközök hatásait vizsgáljuk (főként a televízióét, az internetét és a mobiltelefonét), láthatjuk, hogy nagyon sokféle hatás éri a gyerekeket. Természetesen kortól, iskolázottságtól, környezettől függően ezek a hatások különbözőek lehetnek. A félelemtől, az agresszivitáson át egészen az anorexiáig nagyon sok káros hatással kell számolni, melyek közvetlen, vagy közvetett okai a médiában kereshetők. Szakemberek szerint a gyermeknek szülői felügyelet, irányítás, magyarázat nélkül nem kellene televíziót nézni, az internet használatakor pedig biztosítani kellene, hogy bizonyos oldalakhoz ne jusson hozzá a gyermek. Persze azt is tudni kell, hogy a média nem egyértelműen „rossz” a gyerekek számára. 


A Médiatudor non-profit médiaismereti oktatási program, amely 6–11 éves gyermekek számára készült. A program célja megtanítani a gyermekeket arra, hogy helyesen értsék, értékeljék és értelmezzék a média világát, működését, hatóeszközeit, a reklámokat. Olyan szakmai oktatási tevékenység, amely révén a gyerekek nem „a média potenciális áldozataként” nőnek fel, hanem olyan tananyagot sajátítanak el, amelynek segítségével képessé válnak eligazodni az őket érő kommunikációs üzenetek világában, felismerik annak valóságtartalmát. Az ötlet és a program Nagy-Britanniából ered, kizárólagos magyarországi forgalmazója a Media Smart Hungary Oktatási Kht., Vajdaságba pedig a Vajdasági Magyar Ifjúság hozta el. 

A programról dr. Pócsik Ilonát, a Media Smart Hungary Oktatási Kht. elnökét kérdeztük.

- A Médiatudor program a negyedik tanévben fut már Magyarországon. Hány iskola, hány tanár regisztrált a programhoz? Milyenek a tapasztalatok, végeztek-e hatékonysági mérést? 
- Az elektronikus média fejlődése, az egyre gyorsabban meg-jelenő új technológiák sora főképp a gyerekek médiafogyasztása területén nagy kihívást és feladatot jelent a társadalom-ak. A médiatudatosság megvalósításának keretében az okta-tás hatékonyan hozzájárulhat a média ártalmas tartalmakkal kapcsolatos veszélyeinek csökkentéséhez is. Többéves elő-készítő munka 2007. március 1-én a MediaSmart Hungary Oktatási Nonprofit Kht. elindította Magyarországon a Médiatudor projektet, mely az EU több országában sikeresen futó oktatási program. Célja, hogy az alsó tagozatos tanulókat a helyes és tudatos médiafogyasztásra, a média működésének megismerésére, valamint kritikus és tudatos fogyasztói magatartásra nevelje.
A program széles társadalmi összefogás keretében valósult meg: együttműködés annak érdekében, hogy a gyermekek médianevelésével kapcsolatos anyagok készüljenek, és azok eljussanak az iskolákba. A Médiatudor program az oktatáspolitika és a kommunikációs szakma tudatos, és egyben tudományos alapokon nyugvó összefogásából született, jó példája a „media literacy” megvalósításának. Magyarországon a 2007 őszi indulás óta a programhoz  1475 iskolából 2245 pedagógus csatlakozott, az idei augusztusi adatok szerint. Tavaly egyébként több mint 30 %-kal nőtt a programot használó iskolák száma. A Vajdasági Magyar Ifjúság civil szervezettel együttműködve a Vajdaságban több mint 100 pedagógus igényelte az oktatási anyagot.
 
- A Médiatudor az első olyan program Európában, amelynek célja fejleszteni az isko-lák alsó tagozatos diákjainak médiatudatosságát. Milyen módszerekkel érhető ez el? Hol van ebben a folyamatban a család szerepe, felelőssége? Sajnos, sok család számára a TV a mindig kéznél lévő, olcsó bébiszitter szerepét tölti be. 
- A média értő használatát egy gyerek esetében elsősorban az befolyásolja, mit lát otthon (mások mit, mennyire válogatva néznek/olvasnak, stb.), és szülei vagy nevelői mennyire orientálják őt a médiatermékek széles kínálatában, mennyire segítenek megérteni a média üzeneteit. Ez a szülői aktivitás az elmúlt 15 évben ismétlődő felméréseink szerint nem fokozódott, noha a médiumok köre jelentősen megnőtt, elérhetőségük könnyebb lett, és a velük töltött idő is nőtt a gyerekek körében. A Médiatudor program célja a gyerekek iskolai keretben történő fejlesztésén túl az, hogy bevonja a szülőket ebbe az aktivitásba, felhívja figyelmüket a kérdés fontosságára, saját szerepükre és lehetőségeikre.Természetesen a médiával kapcsolatos megfelelő szülői magatartás kialakítása szélesebb társadalmi felelősséget és részvételt kíván. A  szülői háttér hiányosságai a szociális és kulturális körülmények mellett fontos összetevői a hátrányos helyzetnek. Az ilyen körülmények között felnövő gyerekek általában a legnagyobb médiafogyasztók, és ezt legtöbbször teljes szülői kontroll nélkül tehetik. Ezért a program kiemelt jelentősége az, hogy minden – a leghátrányosabb helyzetű - gyereket is elérheti (hiszen alsó tagozatba minden gyerek jár), egyedi sajátossága pedig az, hogy feladatai, aktivitásai egyénre szabott munkavégzést, fejlesztő csoportmunkát tesznek lehetővé. Az ilyen foglalkozás természetesen fokozott pedagógiai figyelmet és felkészülést igényel, de ebben a program tanári munkafüzete segíti a tanárokat. Az összehasonlító kutatások egyértelműen igazolták azt, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek esetében a Médiatudor még hatékonyabb fejlesztő hatást gyakorol a médiaértésre, azaz a program alkalmas a gyerekek e téren is kimutatható hátrányos helyzetének enyhítésére.
 
- A televízió hatásai mellett az internet és a mobiltelefon hatásaival is fontos foglalkozni. Szélmalomharc? 
- Az internet, az új technológia által megjelenő újabb kommunikációs csatornák csodálatos lehetőségeket jelentenek. Korunk gyermekei már otthonosabban kezelik a személyi számítógépet, mint a szüleik, tanáraik. Nagyfokú önállósággal száguldoznak a világhálón, teljes természetességgel barangolnak a weboldalak között, hozzáférve szinte minden tartalomhoz. Ugyanakkor kevesen vannak tisztában azzal, hogy az új technológiákkal létrehozott új médiaplatformok nagyszerű eszközök, veszélyeket, kockázatokat is rejtenek. És ezek a veszélyek minden alkalommal fennállnak, amikor bekapcsolják a számítógépet, kapcsolatba kerülnek a világhálóval. Keresés közben akaratlanul is találkozhatnak olyan tartalommal, amely egészséges fejlődésükre hatással lehet. Ráadásul a világhálót olyan emberek is használják, akik mások, főleg a gyerekek jóhiszeműségét, kíváncsiságát használják ki. A rohamosan fejlődő közösségi portálok hatalmas támadási felületet jelenthetnek a gyermekek ellen. Az internettel kapcsolatos oktatási program az Egyesült Királyságban 2010-ben bevezetésre került, nemzetközileg elismert tudományos szakemberek dolgozták ki az anyagot. A MediaSmart Hungary az internetes oktatási anyag bevezetését tervezi, hogy ezen a területen is hatékony munka induljon el az oktatás és ismeretterjesztés területén, hogy az új technológiák szélesebb körű alkalmazása ne jelentsen veszélyt a kiskorúak számára. 
 
- A programot az iskolák valósítják meg, akár több tantárgy keretében, egy-egy iskolaórán. Mi a tapasztalat, a pedagógusuk mennyire nyitottak az új program iránt? 
- A pedagógusok körében rendkívül népszerű a program. A napokban készült el az online változata, mely lehetővé teszi a regisztrált pedagógusok részére az anyag internetről történő letöltését. A Médiatudor oktatási program rövid távon a különböző kompetenciák (szóbeli, írásbeli  kifejezőkészség, vizuális kultúra, matematika, stb.) fejlesztését szolgálja kiválóan, kiemelten az anyanyelvi kompetencia fejlesztésében használható! Az alap- és középfokú oktatás számos olyan témával foglalkozik, amely fontos a gyerekek hétköznapi életében, és amely segíti őket az egészséges életmód kialakításában. A médiaértés, a tudatos médiafogyasztás, a médiaműveltség elősegítése fontos társadalmi feladat, ezen belül is kiemelten a kiskorúak védelmét elősegítő médiaismereti oktatás. 
 
- Közelednek az ünnepek, ilyenkor „családbarát" programokat, filmeket kínálnak a televíziók. És persze ezeket rengeteg reklámmal fűszerezik, karácsonyi ajándék ötlettekkel árasztva el mindenkit. Hogyan elkerülni ezeket, hogyan megmagyarázni a gyereknek az ünnep valódi jellegét?
- Véleményem szerint ez elsősorban a család felelőssége, megismertetni gyermekeinkkel az ünnep szépségét, varázsát. Fontos, hogy a karácsony a szeretet és összetartozás ünnepe legyen. A családbarát programok, karácsonyi műsorok csak segíteni tudják a meghitt légkör kialakítását. Az ajándékozásnak csak a szeretet kellene jelképeznie, mely nem pótolhatja az emberi kapcsolatokat.
 
Az interjút Fehér Márta készítette.

Szólj hozzá!

Címkék: médiatudor 2010december gyermek születik fehér márta pócsik ilona

A bejegyzés trackback címe:

https://nickodemus.blog.hu/api/trackback/id/tr532677116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása